Direktlänk till inlägg 23 maj 2013
Jag har inte skrivit något om London Eye eller visat bilder. Nu kommer det några som vi tog när vi var uppe - de flesta är som Michelle har tagit - mina blev supersuddiga.
Som jag skrivit tidigare så tål jag inte höga höjder och jag blir yr bara jag går upp på en stol. Detta är ett högt hjul - men ändå inte världens högsta. När vi väl stod uppe i en av gondolerna så var det inte så hemskt som jag trodde - jag var till och med så modig så jag tittade rakt ner när vi var på högsta punkten.
Här kommer lite information om London Eye.
London Eye är ett pariserhjul (egentligen ett observationshjul) i London som restes för att fira tusenårsskiftet (1999–2000) Det ligger på Themsens södra sida. The London Eye invigdes klockan 20:00, den 31 december 1999, dock kunde inte observationshjulet öppnas förrän i mars på grund av tekniska problem.
London Eye är 137 meter högt (450 feet) och det motsvarar 64 engelska telefonkiosker staplade ovanpå varandra.
London Eye är den fjärde högsta byggnad i London efter BT Tower, Tower 42 och One Canada Square i Canary Wharf.
London Eyes totala vikt är 2100 ton vilket motsvarar 140000 cyklar eller 1272 svarta taxibilar.
London Eye kostade £75 miljoner.
Det tog 7 år och kompetensen från hundratals personer från fem olika länder att göra London Eye verkligt.
Du kan se runt 40 km (25 miles) från toppen - så långt som till Windsor Castle - om det är en klar dag.
London Eye har 3.5 miljoner besökare per år - det motsvarar 6680 fullbokade British Airways Boeing 747.
London Eye kan transportera 800 passagerare per varv vilket motsvarar 11 London dubbeldäckare.
Varje av de 32 gondoler väger 10 ton vilket motsvarar vikten på 1,052,631 mynt (pund).
Varje varv tar ca 30 minuter och det motsvarar 26 cm per sekund eller 0.9 km (0,6 miles) per timme. Farten är anpassad så att passagerarna kan gå på och av i farten
Omkretsen på hjulet är 424 m (1392 feet).
För att köra hjulet en hel dag på full kapacitet går det åt 500 kilowattimmar.
London Eye är världens fjärde största observationshjul i drift - The Star of Nanchan i Kina som är 160 m, Singapore Flyer i Singapore som är 165 m och Beijing Great Wheel i Peking som är 208 m.
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Yvette Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Yvette Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Yvette Mårtensson
Foto: Yvette Mårtensson
Foto: Yvette Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Yvette Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Yvette Mårtensson
Foto: Yvette Mårtensson
Foto: Yvette Mårtensson
Foto: Yvette Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Foto: Michelle Mårtensson
Idag var det dax att åka hem - igen. Vi vaknade halv sex och vi fixade till oss. Det vill säga Michelle gick till det rum som Jane och Marco sov i eftersom hon hade sina prylar där och Marco kom till det rum han och jag hade. Klockan sju åt vi fr...
Idag står det hemresa på schemat och i vanliga fall hade det betytt att vi skulle checka ut från hotellet kl. 10.00 - men eftersom vi betalat för att checka ut kl. 13.00 istället hinner vi med lite annat på förmiddagen. Marco valde att stann...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 |
|||||
6 | 7 |
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 | 16 |
17 |
18 | 19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 | 24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
31 | |||||
|